Hoe werkt een healing?

Hoe werkt een healing?

Ware healing is meer dan ontspanning, het is ook loslaten van issues, thema’s en de identificatie ermee.

Onze reguliere geneeskunde werkt met gerichte interventies voor de situatie waarvoor je komt - dankzij de kennis van anatomie, chemie en biologie. Binnen dat kader is healing lastig te onderzoeken, ondanks dat het ontspanning en emotionele verwerking in gang zet. Het effect daarvan mag niet onderschat worden.

Als behandelaar geef ik aandacht aan de onderliggende ‘energie’ waaruit alles voortkomt. Vanuit deze visie volgt het lichaam de verandering op. Wanneer blokkades in de energiestroom komen, versterkt dat onze issues, vastgezette emoties, en fysieke (pijn)klachten. De focus van de behandeling is dit weer te harmoniseren, wat zich vertaald in ontspanning en loslaten.

Iedere methode heeft daar zijn eigen uitleg over:

Daarnaast herinnert healing ons aan een zuivere originele staat, en geeft zo bewustwording.

Medische gevolgen van ontspanning

Hoe healing ontspant is niet verklaarbaar, maar het gevolg wordt goed begrepen.

Ons lichaam is gemaakt om zichzelf te herstellen, maar heeft daar niet altijd de kans voor. Als je in stressvolle situaties zit, worden vele functies afgeremd, zoals:

  • Herstelwerk
  • Het immuunsysteem
  • Spijsvertering
  • Helder denken
  • Voortplanting
  • Niet-kritische organen

Alle energie wordt gericht op de panieksituatie, waarbij het niet uitmaakt of deze ingebeeld is of echt. Langdurige stress leidt zo tot ziekteverschijnselen, die het lichaam normaal gesproken zelf had kunnen oplossen.

Pas wanneer je echt tot rust komt kan het lichaam weer doorgaan met herstel. Een belangrijk effect van de behandeling is de stimulans van het parasympathische zenuwstelsel, wat dat proces opstart. 

Bij langdurige stress past ons lichaam zich aan. Er komen aanpassingen in het brein, DNA en onze stofwisseling. Dit levert o.a. verhoogde cholesterolwaarden en chronische ontstekingen op. Omgekeerd geven mind-body interventies een omkeer van deze aanpassingen. Hieruit blijkt voor een deel de kracht van meditatie, mindfulness, Yoga en Reiki.

Emotie als kracht?

De hersenfuncties die emotie verwerken, regelen ook veel automatische lichaamsfuncties. Voortdurende gedachten en emoties met een negatieve lading leiden ook tot stressreacties in het lichaam. Hieronder vallen o.a. piekeren, sombere gevoelens, angst, spanning, woede, verbittering, haat, nijd, jaloezie, afkeuring en emotioneel trauma.

Wanneer die negatieve gevoelens continue opgewekt worden, of langdurig aanwezig zijn, geeft dat een opeenstapeling die onze gezondheid ondermijnd. Dat is bijvoorbeeld te zien bij:

  • Prestatiedruk op het werk.
  • Ruzie thuis.
  • Onderdrukte of onverwerkte gebeurtenissen.
  • Traumatische ervaringen.
  • Dagelijkse handelingen die voortkomen uit negatief geladen gedachten of emoties.
  • Steeds doen alsof alles mooi en positief is.
  • Hard werken aan een goed imago.
  • Pleasegedrag; het iedereen naar de zin maken.
  • Jezelf niet goed genoeg vinden.

Mede daarom is die ontlading en ontspanning zo belangrijk, om zacht én liefdevol een spiegel te krijgen. Omgekeerd werken echte positieve emoties namelijk ook: liefde, verbondenheid, geborgenheid, compassie en vriendelijkheid bevorderen gezondheid. Niet voor niets is de therapeutische basishouding heel belangrijk bij dit loslaten, die nog extra wordt bekrachtigd door de healing.

Literatuur

Stress is niet alleen psychisch: het geeft ook lichamelijke gevolgen. De volgende artikelen leggen dat verder uit: